Print deze pagina

Herbert Göthel

Nog geen foto van het graf beschikbaar / No Grave Photo available yet / Noch kein Grabfoto zur Verfügung
Pionier
1./Pi.Btl.156
Herbert
Voornaam:
Göthel
Achternaam:
5 september 1920 [05-09-1920]
Geboortedatum:
Beierfeld
Geboorteplaats:
10 mei 1940
Overlijdensdatum:
Grubbenvorst (Hasselt)
Locatie sneuvelen:
Ysselsteyn
Begraafplaats:
L-195
Grafnummer:
-
Functie:

Notities

  • De Maassector tussen Arcen en Venlo werd door 56.ID aangevallen. Bij Grubbenvorst (Velden) viel IR.192 aan, ondersteund door een compagnie pioniers, ondersteund door artillerie en een batterij 8,8 cm zwaar antitankgeschut voor bunkerbestrijding. De sector werd verdedigd door zes kazematten, een stuk 8-staal en een stuk PAG en bezet door 2-III-26.RI. De eerste grote Duitse aanval over de rivier werd voorafgegaan door een intensieve artilleriebeschieting. Desondanks werd de aanval afgeslagen. De tweede poging slaagde wel. Desondanks moest ook aan Grubbenvorstse oever nog gestreden worden om de laatste weerstand op te ruimen. Het was een kostbare operatie voor de Duitsers geweest.
  • 1./Pi.Btl.156 ondersteunde IR.192 bij de aanval tussen Velden en Hasselt bij de overgang en de bouw van een 4-tons brug.
  • Pionier Göthel sneuvelde bij Hasselt (t.o. Grubbenvorst) 
  • The Maasector between Arcen and Venlo was attacked by 56.ID. At the village Grubbenvorst (Velden) IR.192 attacked, supported by a company of pioneers, artillery and a battery of 8,8 cm heavy antitank guns for bunker cracking purposes. The sector was defended by 2-III-26.RI which had six small bunkers, an obsolete 8,4 cm field gun and a modern AT gun at their disposal. The first German assault wave across the wide river was preluded by intensive artillery fire. Nevertheless the assault was repelled by the defences. A second attempt, again supported by prior heavy weapons support, succeeded though. But yet the defence did not cease fire. The first German landing party had to spend the rest of the morning mopping up remaining resistance pockets along the west bank of the Maas. It had been a costly affaire.
  • 1./Pi.Btl.156 supported IR.192 with floating devices and the construction of a 4 tonnes foot-bridge.
  • Pionier Göthel was KIA at Grubbenvorst (Hasselt).

Beeldmateriaal

  • Geen.